home

Staroměstská radnice

Staroměstská radnice
ID fotografie 01063
titulek Staroměstská radnice
popis

Severní, novogotické křídlo Staroměstské radnice. Původní gotická budova, koncem 18. století klasicistně přestavěná, sloužila svému účelu až do 30. let 19. století, kdy bylo rozhodnuto o jejím zbourání. Stavba nového severního křídla dle projektu P. Nobileho byla těsně před dokončením v roce 1840 v důsledku převážně oprávněných argumentů protestující a rozhořčené veřejnosti na přímý zásah císaře zastavena. Přestavbou byl pověřen vídeňský architekt P. Sprenger, který severní trakt s novogotickým průčelím v roce 1847 dokončil. Na konci 2. světové války byla tato část radnice střelbou německých tanků z bezprostřední blízkosti zcela zničena. Architektonická soutěž na obnovení radnice v roce 1947 nepřinesla uspokojivý výsledek a místo není dodnes zastavěno. První pokusné elektrické osvětlení v Praze bylo v roce 1883 instalováno právě zde, kdy se na náměstí po dobu čtyř týdnů rozzářilo sedm závěsných obloukovek F. Křižíka. Kolem roku 1910. The northern Neo-Gothic wing of the Old Town Hall. The originally Gothic building was remodelled in Neo-Classical style towards the end of the 18th century and remained extant until the 1830s when it was demolished. Construction of a new northern wing to the plan of P. Nobile was stopped by the Emperor himself shortly before its completion in 1840. He had apparently been convinced by the public protests which viewed the new building as objectionable. Reconstruction of what had already been built was entrusted to the Viennese architect P. Sprenger who completed the northern wing with a Neo-Gothic front in 1847. Towards the end of the Second World War this part of the Town Hall was hit by German tanks and completely destroyed. The 1947 architectural competition for restoration of the Town Hall failed to bring any satisfactory results, and the site has remained empty to this day. It was in this section of the Square that the first electric lighting of Prague was tried out by the inventor F. Křižík. In 1883 he installed seven of his hanging lamps here for a four-week period. Around 1910.

klíčová slova historická Praha stará Praha old Prague photo old Prague postcards old Prague historical Prague staré fotografie Prahy staré pohlednice Prahy Staré Město Old Town Staroměstské náměstí Staromák Old Town Square radnice town hall lighting pouliční lampa osvětlení street lamp koňský povoz horse drawn carriage Mariánský sloup sloup column dvoukolák barrow ruční vozík handcart pouliční ruch street traffic poštovní kočár postal carriage pošta poštovní vůz 1910 novogotika Neo Gothic

provozovatel : SKILL production s.r.o., Zarámí 92, 760 01 Zlín, IČ 27752500, DIČ CZ27752500
webdesign, tvorba www stránek, videoprodukce, svatební video SKILL production Zlín
© Fotogen 2016 - 2018 | všechna práva vyhrazena | jakékoli neoprávněné užití materiálu je postižitelné dle zákona